Onderhoud aan bovenleiding leidt tot overwegstoring.

Bovenleiding wordt vernieuwd bij station Duiven.
Foto: RonV Media.

In de nacht van zaterdag op zondag is bij Duiven een stuk bovenleiding vervangen, over de lengte van een kilometer is er een nieuwe lijn getrokken. Met een speciaal rijtuig ( Gemma) wordt tegelijkertijd de oude lijn opgerold en de nieuwe geplaatst, twee man op een platform trekken de koperen leiding op zijn plaats.

Het hele weekend zijn er verschillende werkzaamheden op het traject Arnhem-Winterswijk, zaterdag was er beperkt treinverkeer en zondag rijden op het hele traject geen treinen maar bussen. Het zelfde geldt voor het traject Arnhem-Düsseldorf, tussen Arnhem en Emmerik rijden eveneens bussen. De werkzaamheden in Duiven begonnen om 0:00 uur en duurden tot ongeveer 06:00 uur. Door de werkzaamheden ‘s nachts uit te voeren bleef de overlast beperkt, de nachttreinen die normaal op zondag rijden werden vervangen door bussen.

Ter hoogte van het station Duiven werd een deel van de bovenleiding vernieuwd, de trein die hiervoor nodig was werd met een locomotief van Arnhem naar Duiven gereden. Na het ontkoppelen van de locomotief reed deze terug en stelde zich op zo’n honderd meter na de overgang Eltensestraat, de werkrijtuigen bleven achter op station Duiven. nadat de locomotief was verplaatst hadden de spoorbomen moeten openen, dit gebeurde niet. Er is tevergeefs geprobeerd dit te herstellen, vanwege een storing bleek dat op het baanvak Arnhem-Zevenaar alle overwegen gesloten waren. Na een reset van het systeem bleef alleen de overweg bij het station gesloten, later viel de overweg op de Zuidsingel terug in storing. Fietsers werden via de Eltensestraat omgeleid, enkele voetgangers werden onder begeleiding van een spoorbeveiliger naar de overkant geholpen.

Tussen de Eltensestraat en de Zuidsingel werd een kilometer bovenleiding vervangen, daarvoor zijn drie solitaire rijtuigen gebruikt. Op een platformrijtuig staan twee mannen die de klemmen waarmee de bovenleiding aan de tuien vastzit losdraaien, daar komen tijdelijk een soort vleeshaken voor in de plaats die de leiding opvangen als de trekspanning eraf wordt gehaald. Als dit over de hele lengte is gedaan wordt de trekspanning eraf gehaald en de oude lijn op een spoel bevestigd, vanaf een andere spoel wordt de nieuwe lijn uitgerold. Nadat de lijn is bevestigd rijd een tweede rijtuig met de spoelen over het traject, de nieuwe lijn wordt uitgerold en een arm brengt deze op hoogte, twee mannen op een platform trekken deze dubbele lijn vervolgens in de haken. Aan het eind van dit rijtuig met de naam ‘Gemma’ wordt de oude lijn op een spoel gewikkeld. Tot slot worden de haken verwijdert en de bovenleiding weer met klemmen aan de tuien bevestigd, hiervoor wordt eveneens een platformrijtuig gebruikt.