Gevaarlijke situatie door aanpak Kastanjelaan.

De herinrichting van de Kastanjelaan levert chauffeurs de nodige problemen op, aan beide kanten van de afsluiting moeten ze manoeuvreren om hun vracht te kunnen lossen, in sommige gevallen moeten ze daarbij enkele tientallen meters achteruit rijden en zich een weg banen tussen afzettingen en het overige verkeer. Ondanks de gevaarlijke situatie heeft het gelukkig nog niet tot ongelukken geleid.

De eerste chauffeur die ik tref staat te lossen op de Dennenlaan, hij moet een winkel in de Elshofpassage bevoorraden en heeft de nodige moeite gehad zijn wagen te draaien en de losplaats te bereiken. Vanaf de Vergertlaan is hij de Kastanjelaan op gereden, moest linksaf slaan de Dennenlaan op en ergens zijn trekker/oplegger combinatie moeten keren om bij de ingang van de Passage te komen. “Aan alle kanten vliegen ze om je heen, auto’s, fietsers en voetgangers letten nergens op” zegt de chauffeur uit Tilburg. Hij heeft haast en gaat graag verder, voor de situatie die nu is ontstaan heeft hij nog een duidelijk standpunt: “belachelijk!”.

Aan de andere kant staat een chauffeur te lossen bij de Lidl, voetgangers en andere weggebruikers stuitten op een afsluiting, ze kunnen niet langs de wagen lopen en moeten letterlijk een blokje om alvorens hun weg te kunnen vervolgen. Achter de wagen wordt gewerkt met elektrische pallettrucks, de laadklep gaat meerdere keren op en neer, als ik voorzichtig de losstrook oploop wordt ik even verbaasd aangekeken. Zelf ben ik twintig jaar chauffeur geweest en zie in een oogopslag dat het niet ideaal lossen is, “we moeten het ermee doen, tenminste: voorlopig” klinkt het uit de mond van een medewerker van de Lidl, “we hebben zelf maar een afzetting geplaatst, voor er ongelukken gebeuren. Iedereen loopt langs de wagen op en daar is nauwelijks ruimte voor, er zal een pallet vallen…. en dan?” vervolgt hij zijn verhaal. Er is inderdaad nauwelijks ruimte om langs de wagen te lopen, de wagen staat straks langs de muur van het pand, aan de andere kant staan hekken die de werkzaamheden aan de weg afschermen.

De chauffeur blijft er rustig onder, voor hem is dagelijkse kost. “Het is niet anders, maar het is vragen om ongelukken.” Hij wijst op de fietser die een verwoede poging doet langs de wagen op te komen, een poging die al snel wordt gestaakt. De chauffeur wijst in de richting van de Dennenlaan, “als dit klaar is moeten we vanaf die kant achteruitrijden en zien dat we hier komen, ik hoop dat er dan meer ruimte is als nu”. De chauffeur is klaar met lossen en moet achteruit terug naar de Rijksweg, ik help hem even met de in/uitgang van het parkeerdek waar hij geen zicht op heeft. Na dat obstakel wacht de volgende uitdaging, fietsers komen van alle kanten en schieten langs de wagen op. Automobilisten geven de chauffeur gelukkig voldoende ruimte, ook ditmaal gaat het zonder ongelukken. De vraag is hoelang het duurt voor er wel schade of letsel te betreuren is.